Jumlah Paparan Halaman

Ahad, 23 November 2014

KEKEJANGAN DIBETIS PADA IBU HAMIL

KEKEJANGAN PADA IBU HAMIL

TAK semua ibu hamil mengalaminya...dan tak semua setiap kehamilan akan berlaku kekejangan...mengikut pengalaman saya yang sudah melahirkan anak dua orang...lain-lain pengalamannya...

SAYA berpengalaman mengalami kekejangan kaki ketika mengandungkan anak pertama saya MUHAMMAD KHALISH BIN SAIDY…seawal 6 bulan saya mengalaminya…ia amatlah sakit dan mengganggu kerja harian saya walaupun hendak berjalan kemana-mana…ia berlaku apabila berjalan dengan laju,akan berasa ketegangan di betis belakang…’anak anjing’…orang utara panggil tarik mengkarong….banyak namanya kekejangan ini…mari kita selidiki apa puncanya…


GAMBAR HIASAN


KEEKJANGAN ini berlaku sekitar trimester 2 & 3…ia berlaku kerana asid yang terkumpul didalam serat otot yang membuatkan otot menjadi kejang…apa sebeb ini berlaku???tidaklah diketahui….otot biasanya menegang ialah otot betis…walaupun sakit dan berlanjutan selama beberapa minit,ia tidak merosakkan tisu otot betis..


TEORI KEKEJANGAN BERLAKU

·         Kekurangan nutrien dan garam mineral seperti kalsium atau magnesium dalam darah kita...
·         Kekurangan ini berlaku kerana bayi dalam kandungan menyerap apa yang diperlukannya daripada badan ibu...

·         Uterus (Rahim)semakin membesar memberi tekanan ke atas salur darah besar pada kaki ibu
·         Serta hormon kehamilan iaitu PROGESTERON boleh memberi kesan kepada otot kaki
·         Ia seperti berlari,bersukan atau sekadar berdiri,boleh membuat otot letih,begitu juga kandungan yang sarat...



GAMBAR HIASAN




KETIKA saya diserang kekejangan kaki ini,saya berjalan seperti robot…memang sangat malu dengan situasi itu…tapi apakan daya…hidup harus diteruskan sehinggalah saya bersalin masih ada kekejangan…saya berjalan seperti kaki diseretkan…macam kingkong pun ada…huhuhu...banyaklah tablet kalsium yang saya minta pada doctor tapi tidak membantu…kerana masalah sebegini,perlu dilengkap segala nutrisi sebelum kehamilan lagi…jika anda ada masalah ini,anda perlulah bersedia dari semua aspek…dan bila kandungan berlaku,hanya boleh membantu mengurangkan sakit dan kekerapan berlaku…

SEKIAN,untuk kali ini info yang saya harapkan memberi manfaat pada anda…serta pengalaman saya sendiri….kita jumpa lagi di ruanagan akan dating ye…terima kasin sudi menjengah ke blog saya…


WASSALAL AM…sekian..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan